Katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, společně s organizací IABSE a TU Dresden pořádá Young Engineers Colloquium 2023, které se uskuteční v Drážďanech ve dnech 30 – 31.5.2023. Jde o mimořádnou příležitost pro mladé inženýry prezentovat své zajímavé projekty a získat rozhled a o aktuálních tématech výzkumu i náročných stavebních projektech. Rovněž jde o možnost pro získání cenných kontaktů na kolegy v zahraničí. Uzávěrka přihlášek je 28. ledna 2023.
Další informace lze nalézt na odkazu zde.
Studentská verze programu Vertex BD
Pokud zpracováváte projekt či závěrečnou práci na téma lehkých celových, případně dřevěných skeletů, je možné využít studentskou licenci pro tento software. Ohledně získání licence kontaktujete Michala Janderu.
Diplomová práce za podpory NFF
Téma: Patrový ocelový balkon
Konzultant: Ing. David Šedlbauer, Ph.D., ALLCONS Industry s.r.o.
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Navrhněte a posuďte ocelovou konstrukci patrového rohového balkónu jako přístavby ke stávající budově na základě uvedené geometrie a s ohledem na definované okrajové podmínky.
Okrajové podmínky:
- Pro návrh a zatížení požívejte systém evropských norem (Eurokódů)
- Požijte ocel jakosti S235JR, konstrukce bude poté žárově zinkovaná
- Konstrukce nesmí být kotvená do stávajícího objektu, ani se nesmí měnit kotevní místa
- Nenavrhujte zábradlí, pouze je uvažujte jako liniové zatížení o intenzitě 0,4 kN/m
- Podchodnou výšku uvažujte 2100 mm
- Pochozí vrstvu tvoří rošt Lichtgitter SP 330-34/38-3
- Pro případné zatížení sněhem uvažujte, že sníh roštem nepropadne
- Přístup na jednotlivá patra konstrukce je přímo ze stávajícího objektu
Výstup:
- Statický systém konstrukce včetně rozdělení konstrukce s ohledem na přepravní rozměry
- Návrh a posudek hlavních prvků konstrukce (sloupy, nosníky, ztužení)
- Návrh a posouzení vybraného jednoduchého detailu připojení (např. kloubový přípoj nosníku tzv. na žiletku, přípoj konzoly na sloup)
- Konstrukční návrh vybraného složitějšího detailu (bez výpočtu, pouze zkreslený detail, kdy půjde více prvků do jednoho styčníku – např. přípoj nosníku na sloup spolu s vodorovným a svislým ztužením)
- Projekční výkresy konstrukce
- Návrh kotvení zábradelního sloupku z ocelové trubky průměru 48mm shora/z boku na profil nosníku. Uvažujte pouze vodorovné zatížení 1kN ve výšce madla (1200 mm nad pochozí úrovní), svislé zatížení 2kN působící v ose sloupku zahrnující i vlastní tíhu zábradlí.
Pozn.: Konkrétní rozsah zadání je možné rozšířit/zúžit dle dohody s vedoucím práce.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.

Diplomová práce za podpory NFF
Téma: Kouřovod-odsíření v elektrárně Mělník I.
Konzultant: Ing. Vojtěch Vondrovic, ALLCONS Industry s.r.o.
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Uvedený výsek kouřovodu je součástí komplexního systému odsíření v Elektrárně Mělník I vybudovaného v letech 2017-2020. Nachází se v oblasti za elektrofiltry a před absorbéry. V tomto kouřovodu tedy proudí spaliny, které byly v elektrofiltrech zbaveny významné části TZL (tuhých znečišťujících látek) a na své trase dále je čeká v absorbéru chemické reakce vedoucí k jejich odsíření. Kouřovod je zaizolován z důvodu zamezení vzniku kondenzátu v kouřovodu, který je velice agresivní (silně kyselý) a způsobil by rychlou degradaci ocelového kouřovodu. Materiál kouřovodů je S235JR, materiál podpor S235JR nebo S355J2. Základní geometrie viz Příloha 1a+1b.
Zatížení:
A/Stálé: A.1/ Vlastní tíha (uvažovat přídavek hmotnosti kouřovodu na výztuhy + sedla
cca 30 %)
A.2/ Izolace + oplechování – 40 kg/m2
B/Proměnné B.1/ Přetlak (3,5 kPa) nebo podtlak (2,5 kPa)
B.2/ Teplota spalin – 190°C
B.3/ Zatížení větrem – větrová oblast II, kategorie terénu II
B.4/ Zatížení sněhem –sněhová oblast I, typ krajiny: normální
Výstup:
- Návrh a ověření tloušťky stěn a vyztužení kouřovodu za využití „ručního – konzervativního“ výpočtu výztuh pomocí prostých a spojitých nosníků.
- Návrh a ověření vhodných spojů mezi kouřovodem a podporami
- Návrh a ověření prutových konstrukcí podpor a jejich vybraných přípojů
- Návrh a ověření předem zabetonovaného kotvení
Pozn.: Konkrétní rozsah zadání je možné rozšířit/zúžit dle dohody s vedoucím práce.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.

Diplomová práce za podpory NFF
Téma: Hradící systém vodní elektrárny
Konzultant: Ing. David Šedlbauer, Ph.D., ALLCONS Industry s.r.o.
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Navrhněte ocelovou konstrukci jednotlivých hradících elementů vodní elektrárny.
Pozn.: Konkrétní rozsah zadání je možné rozšířit/zúžit dle dohody s vedoucím práce.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.
Diplomová práce za podpory NFF
Téma: Ocelový komín
Konzultant: Ing. Radek Pošta, Ph.D., ALLCONS Industry s.r.o.
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Cílem projektu je statický návrh ocelového komína. Nový komín se bude nacházet v Bělé pod Pradědem v místě s kategorií terénu III. Na základě správného odtahu spalin technologové určili následující geometrii:
Komín: Výška 40 metrů, průměr 3,8 metru po celé výšce neměnný (včetně paty komínu)
Plošina: V úrovni 20 metrů nad zemí, šířka 1,4m – kruhový nebo 12 úhelníkový půdorys
Zatížení: klimatická zatížení dle umístění konstrukce a platných Evropských norem
Nahodilé zatížení na plošině 2,5 kN/m2
Předpokládaná teplota spalin jen 100°C.
Pozn.: Konkrétní rozsah zadání je možné rozšířit/zúžit dle dohody s vedoucím práce.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.

Diplomová práce za podpory NFF
Téma: ACC-Vzduchový chladič horké páry
Konzultant: Ing. Vojtěch Vondrovic, ALLCONS Industry s.r.o.
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Navrhněte podpůrnou ocelovou konstrukci vzduchového chladiče horké páry vč. vyšetření vlastních frekvencí. Součástí návrhu není návrh parovodu, parní komory, trubkových svazků a veškerých technologických potrubí.
Technologický koncept a geometrie konstrukce viz Příloha 1.
Pozn.: Konkrétní rozsah zadání je možné rozšířit/zúžit dle dohody s vedoucím práce.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.

Diplomová práce za podpory NFF
Téma: Numerická analýza modelování středního dílu trubkového dopravníku
Konzultant: Ing. Václav Hatlman, Ph.D.,VH Steel and Construction, s.r.o.,
Vedoucí DP: bude stanoven po dohodě
Předmětem práce je vytvoření statického modelu středního dílu trubkového dopravníku. V současné chvíli používá statický model, který má za sebou určitý historický vývoj. Tento statický model používá prutovou teorii, a to včetně náhrad za plošné panely. Zatížení se samozřejmě liší podle místa umístění a podle přání zákazníka (různé kabelové lávky, požární voda atp.). Dopravníky jsou také v „3D“, kdy most může mít zároveň horizontální i vertikální oblouk.
Zadání diplomové práce je ve zpracování statického modelu dopravníku včetně panelu jako plošné konstrukce a srovnání tohoto modelu s prutovým modelem. Dále analýza modelování s ohledem na různé tvary mostu.
Více informací o diplomové práci za podpory NFF najdete zde.
Studujte ocelové konstrukce a mosty a získejte podporu a odměnu za kvalitní práce!!
Pravidla Nadace FF pro vyplácení odměn studentům bakalářského, magisterského a prezenčního postgraduálního studia v roce 2022
Odměny se podle statutu Nadace FF vyplácejí studentům zabývajícím se ve svém studiu ocelovými konstrukcemi. Podrobná pravidla jsou na odkaze
Podpora bakalářských prací:
Každý student, který obhájí závěrečnou práci s tématem ocelových konstrukcí s výslednou známkou aspoň C obdrží odměnu 3 000.-Kč, přičemž nejlepší bakalářská práce s tématem ocelových konstrukcí obhájená u jedné komise se známkou A bude navíc odměněna částkou 2 000.-Kč.
Podpora diplomových prací:
Každý student, který obhájí diplomovou práci s tématem ocelových konstrukcí s výslednou známkou aspoň C obdrží odměnu 3 000.-Kč, přičemž nejlepší diplomová práce s tématem ocelových konstrukcí obhájená u jedné komise se známkou A bude navíc odměněna částkou 2 000.-Kč.
Odměna za nejlepší projekt K a nejlepší projekt C.
Nejlepší práce s tématem ocelových konstrukcí v rámci Projektu 2 (bakalářské studium, specializace C) a dále pak nejlepší práce s tématem ocelových konstrukcí v Projektu K (bakalářské studium, specializace K) bude odměněna finanční cenou 5000 Kč, druhá nejlepší práce cenou 3000 Kč. Práce vybere komise, ve které budou zastoupeni zástupci NFF a dárci NFF.
Podpora zpracování diplomových a bakalářských prací ve spolupráci s dárci NFF
- V případě, že je bakalářská nebo diplomová práce zpracovávána na zadání s tématem ocelových konstrukcí, stanoveném ve spolupráci s firmou, která je dárcem NFF a která se současně formou stanoveného konzultanta podílí na řešení této práce, lze zpracování takové práce podpořit pravidelným měsíčním příspěvkem.
- Tento příspěvek je v případě bakalářské práce stanoven ve výši 3000 Kč/měsíc a to po dobu 3 měsíců.
- Tento příspěvek je v případě diplomové práce stanoven ve výši 2000 Kč/měsíc a to po dobu 3 měsíců v době zpracování diplomového semináře (nebo Projektu 4C, pokud je zadáním téma následně dokončené v diplomové práci) a 4000 Kč/měsíc při zpracování diplomové práce a to po dobu dalších 3 měsíců.
Podpora zpracování diplomových prací výzkumného charakteru
- V případě, že je diplomová práce zpracovávána na zadání s výzkumným tématem ocelových konstrukcí, lze zpracování takové práce podpořit pravidelným měsíčním příspěvkem, pokud není práce podpořena dle bodu výše.
- Tento příspěvek v případě diplomové práce je stanoven ve výši 3000 Kč při zpracování diplomové práce a to po dobu 3 měsíců.
- Podmínkou vyplacení je podání přihlášky k doktorskému studiu studentem nejpozději před vyplacením třetí splátky stipendia, v opačném případě se výplata podpory zastaví.
Postgraduální studium:
Podrobná pravidla jsou na odkaze
Všechny odměny se vyplácejí oproti potvrzení o přijetí částky podepsané vlastní rukou odměněného a doručené předsedovi správní rady v přiměřené lhůtě (nejvýše 14 dní) po splnění některého z uvedených kritérií.
Zatěžovací zkoušky na železničních estakádách u Soběslavi
Fakulta stavební ČVUT v Praze, v týmu Katedry ocelových a dřevěných konstrukcí, Experimentálního centra, Katedry mechaniky a Katedry speciální geodézie zajišťovala komplexní a náročné statické zatěžovací zkoušky na železničních estakádách u Soběslavi.
Břemenem byly dva vlaky s dodatečnou zátěží v podobě vozíků s betonovými panely (celkem 380 a 290 tun), přičemž atrakcí bylo použití parní lokomotivy „Šlechtična“.
Fakulta zde použila kromě klasických metod měření i nejmodernější technologii měření, jako je např. DIC (digitální korelace obrazu) a velmi přesné laserové snímače dráhy a citlivé inklinometry. V dalším týdnu bude pokračovat měření vlastních tvarů a frekvencí.


